صندوق أسرار دلال عبد العزيز دخلت الفن في عمر الـ17 وتزوجت سميرغانم رغم عنه


وقعت في حبه من أول نظرة وكانت بتقف وراه في كل مكان، وبتخليه يوصلها كل يوم بعربيته،وهو دنجوان عصره وزير للنساء فضلت تطارده لمدة كبيرة علشان يوافق يتزوج منها، وكتير من الممثلين نصحوها إنها تبعد عنه لإنه مش بتاع زواج هما الثنائي الجميل دلال عبد العزيز وسمير وغانم. 

تعتبر قصة زواج سمير غانم ودلال عبد العزيز  من أكثر الثنائيات صمودًا في الوسط الفني، فمن أكثر من 39 سنة بدأت قصة حبهم الجميلة لكن تفاصيلها غريبة فأول مرة سمير غانم يشوف دلال كانت لما رشحها ليه صديقه جورج سيدهم لمشاركته في مسرحية أهلًا يا دكتور سنة 1981.

فمجرد لما شافت دلال سمير وقعت في غرامه على طول وهو كان في الوقت ده دنجوان عصره وكان بيخرج معاها بعد العرض المسرحي وبيشتري ليها فل،

لكنه كان رافض فكرة الزواج وفضلت دلال تطلب منه الزواج لفترة كبيرة، وكتير من النجوم الكبار راهنوها إنها مش هتقدر تقنعه بالزواج وكان من بينهم جورج سيدهم وعبد المنعم مدبولي ومحمود مرسي ومحمود المليجي وغيرهم، لكن دلال أصرت على الزواج منه وإستمرت في مطاردته لمدة 4 سنوات، حتى وافق سمير على الزواج منها على الرغم من إن سمير أكبر منها ب 23 سنة إلا إنها كانت ومازالت تعشقه بجنون حتى إنها في فترة من حياتها إضطرت إنها تتعامل بقسوة مع معجباته خوفًا من إنهم يخطفوه منها. 

فبعد زواجهم أنجبوا بنتين وهما " دنيا وأمل" اللي أصبحوا نجمتين كبار زي سمير ودلال، فتزوجت دنيا الإعلامي رامي رضوان وأنجبوا بنت سنة 2014 وإسمها كايلا ، وأمل الشهيرة بإيمي تزوجت من الفنان حسن الرداد. 

 أما عن علاقة دلال "برامي وحسن " قالت عنهم إنهم بيحبوها جدًا وإنها معودة بناتها من صغرهم إن ماينفعش يطلعوا مشاكلهم العائلية لأى شخص ويحلوا المشاكل بينهم". 

وصرح النجم الكبير سمير غانم بسر خطير وهو خيانته لدلال عبد العزيز عدة مرات أثناء فترة خطوبتهم، ولكن بعد الزواج لم يخونها ولا مرة. 

وقبل زواج سمير من دلال كان سمير متزوج من بنت صومالية وكانت معجبة بيه جدًا  وبتحضر كل مسرحياته ووالدته بتحبها جدًا إلا إنه قرر الإنفصال عنها بعد شهور من زواجهم  بسبب أختلاف الطباع والثقافات والعادات بينهم. 

وزوجته الثنائية كانت لمدة أسبوع واحد فقط من احدي صديقاتة بسبب رهان. 

ومؤخرا إنتشرت أخبار عن تعرض النجم الكبير سمير غانم  إصابته بفيروس كرونا لكن نفت دلال عبد العزيز الخبر وأكدت إنها شائعة سخيفة وأن زوجها بحالة صحية جيدة وإنه كان يجرى الفحوصات الدورية اللي إتعود عليها علشان يطمن على صحته مش علشان يكشف عن مرض بعينه. 

الجدير بالذكر ان الفنانة دلال عبد العزيز إتولدت يوم 17 يناير سنة 1960 عمرها حاليًا 61 سنة.

إتخرجت من كلية الزراعة جامعة الزقازيق، ودخلت عالم التمثيل عن طريق المخرج الراحل نور الدمرداش. 

وقدمت في التليفزيون مجموعة مميزة من المسلسلات منها " في بيتنا روبوت، سابع جار ، فلانتينو، أرض النفاق، وحق ميت".

وبرعت في السينما وشاركت في مسلسلات منهم " البدلة ، قلب أمه ، لاتراجع ولا استسلام ، وأسف على الإزعاج".

المقال التالي المقال السابق