إعلان

هل تذكرون مصطفى بطل "إمبراطورية ميم" كيف أصبح شكله بعمر الـ 68 تزوج فنانة كبيرة وشقيقة فنان مشهور


مين فينا مش فاكر الشب الوسيم اللي جسد دور الإبن الأكبر للفنانة فاتن حمامة في فيلم إمبراطورية ميم لك أن تتخيل أنه اكتسب شهرته من خلال مشاركته في دور واحد فقط هو الفنان سيف أبو النجا، الأخ الأكبر للفنان خالد أبو النجا. 
 

 اسمه بالكامل سيف الله محمد سامي أبو النجا، إتولد سنة 1953.

 وهو مهندس معماري ومن شدة حبه للهندسة لتفرغ بقية عمره لعمله في مجال الهندسة المعمارية. 

تميز سيف أبو النجا بلعب كرة الطائرة بنادي هليوبوليس، وبعدها إشتغل أمين عام لإتحاد الطائرة لمدة سنتين بداية من سنة1994 لسنة 1996. 

وكانت بتجمعه علاقة صداقة قوية بالأخ الأكبر للفنانة نجلاء فتحي، وده اللي ساعده إنه يتعرف عليها ودخل عالم التمثيل فقام بتجربة وحيدة من خلال فيلم " إمبراطورية ميم" وجسد شخصية مصطفى، الإبن الأكبر للفنانة فاتن حمامة لكن سيف أتصرف غريب أثار حيرة جمهوره لسنوات طويلة ، وهو إنه وضع إسم " خالد أبو النجا" على شارة بداية فيلم "إمبراطورية م" بالرغم من إن الفيلم إنتاج سنة 1972. 

والموضوع دة سبب جدل كبير بعد دخول خالد أبو النجا مجال الفن لإن وقتها كان عمرة ٦ سنوات فأزاي هو اللي مثل الدور لحد ما رد خالد أبو النجا على استفسار متابعيه حول حقيقة مشاركته في الفيلم، ووضح إن اللي شارك في الفيلم كان أخوه سيف اللي أكبر منه بـ 15 سنة وكشف سبب وضع اسمه على شارة الفيلم، وهى العلاقة القوية اللي بتجمعه مع أخوه الكبير سيف، ومن شدة حب سيف لأخوه الصغير خالد قرر أن يكون إسمه الفني هو خالد أبو النجا ووضعه بدلا من إسمه وده إتسبب في حيرة الجمهور بعد دخول الأخ الأصغر خالد مجال الفن. 

 وبأنتقالنا لحياة سيف أبو النجا الشخصية فتزوج من الفنانة فاتن حمامة بعد ما ربطتهم علاقة صداقة قوية وإستمر لمدة 5 سنوات، وأنجبوا بنتهم ياسمين، اللي أصبحت بعد إنفصالهم عصفورة السلام بينهم وقال سيف عن علاقته بفاطمة الزهراء الشهيرة بنجلاء فتحي " إن علاقتهم مازالت مستمرة وعلى قدر كبير من الصداقة، وياسمين بتلعب دور عصفورة السلام بلباقة شديدة ".

 وإضاف إن شخصية فاطمة الزهراء ماتختلفش كتير عن شخصية نجلاء فتحي الممثلة وفيها كل الجمال الطبيعي اللي ممكن يتمتع بيه أي إنسان، في أسلوب حياتها ومكياجها وتصرفاتها البسيطة وإن الطلاق ده حاجة شكلية لكن علاقتهم الإنسانية مازالت لطيفة وكلها مودة. 

وفي سنة 2015 توفت أخت سيف وخالد أبو النجا وهى في عمر ال64 لكن سبب وفاتها أثار ضجه كبيرة خاصة أنها توفت محروقة في شقتها وقال الحارس أنها رفضت الخروج من الشقة لحد ماتتأكد من خروج جميع القطط اللي كانت بتربيهم ودة تسبب في وفاتها حرقا. 

الجدير بالذكر ان سيف اعتزل التمثيل بعد فيلمه الوحيد وبعد مرور 40 سنة على فيلم (إمبراطورية ميم) عرضت المخرجة مريم أمين على سيف أبو النجا العودة للتمثيل مرة تانية من خلال فيلم 69 وبالفعل وافق ولكنه في آخر لحظة اعتذر لظروف عمله، فعرضت الدور على أخوه خالد فوافق لكن كان شايف إن ملامح أخوه مناسبة أكتر للدور فطلب من الماكيير أن يجعله نسخة طبق الأصل من أخوه سيف وتحول الدور للعكس مرة تانية