إعلان

الفنانة إيمان بعد طول غياب كيف تغير شكلها بعمر الـ70 وجمالها يبهر الجمهور


إشتهرت الفنانة إيمان بدور السيدة الجميلة، فلقبت بفاتنة لبنان وجمالها حطها في مكانة فنية أنيقة ومميزة زي شخصيتها.


 بدأت مسيرتها الفنية من لبنان، موطنها الأصلي، فمثلت بعض الأدوار في السينما والمسرح، لحد ما إنتقلت لمصر وعرفها الجمهور بعد دورها في فيلم «الصعود إلى الهاوية هنشارك معاكم النهاردة آخر ظهور للفنانة إيمان اللي أبهرت بيه الكل برغم من تخطيها سن ال 70 وبعض المحطات والمواقف مثيرة عن حياتها وكمان المعاناه اللي إتعرضت ليها خلال مسيرتها الفنية ..


كان آخر ظهور إعلامي للفنانة إيمان خلال إستضافتها في برنامج “صاحبة السعادة” اللي بتقدمه الفنانة إسعاد يونس ومنذ ظهورها إنبهر جمهورها ومتابعيها بإنها لسه جميله وجذابه و محافظه على رونقها، بالرغم من تخطيها سن الـ70، . 

 وقالت إنها عاشقة للجمال وبتحب تهتم بشكلها وصحتها علشان تحافظ على جمالها، ووضحت إنها قامت بإستخدام حقن البوتكس علشان تحافظ على شكلها هكذا حتى بعد سن السبعين.. 

 الفنانة إيمان إتولدت يوم 1يناير عام 1945.

 إسمها الحقيقى إليزابيث سركسيان، وهى لبنانية من أصول أرمنية، وحصلت أيضا علي الجنسية المصرية .

 إتعرفت في لبنان بإسم ليز سركسيان لحد ما إتعرفت في مصر بإسم إيمان باباها مكانش بيسمح لها إنها تتكلم معاه إلا باللغة الأرمنية علشان تفضل محافظة علي أصولها بس كانت بتتكلم عربي مع أختها. 

بدأت مسيرتها الفنية لما كان عندها خمس سنين لما شاركت في حفلة غنت ومثلت فيها باللغة الأرمينية. 

وعلى الرغم من عشقها للتمثيل من طفولتها لكنها إتخرجت في البداية من كلية الصيدلة بالجامعة الأمريكية في بيروت، وفي الجامعة نفسها قررت إنها تدرس التمثيل المسرحي، و بدأت مشوارها من خلال المسرح وإكتشفها الفنان شكيب خوري فقدمت أعمال عالمية لشكسبير على خشبة مسرح بعلبك، لحد ما رُشّحت لتقدم فيلم "الأخرس" .

 وبعد إنتقالها لمصر بسبب حروب لبنان كانت نيتها تشتغل صيدلانية لكن لما راحت تسلم على رمسيس نجيب، قالها أنا مش بحضر حاجة دلوقتي لكن هارشحك في حاجات كتير أوي"، وأشارت أنه هو اللي إقترح عليها إسم "إيمان".

 كان ليها تصريح مثير للجدل لما قالت إنها كغيرها من الفنانات اللبنانيات اللي بيتحاربوا في مصر في بدايتها ، وكانت بعض الفنانات بياخدوا الأدوار اللي بيتم عرضها عليها بأجور صغيرة ، وكان تصريحها ردا على هجوم الفنانة آثار الحكيم على هيفاء وهبي بسبب فيلمها «حلاوة روح». 

 بلغت حصيلة أعمالها الفنية حوالي 103 عمل ما بين مسرحيات، وأفلام، ومسلسلات.

 سابت علامة في أذهان الجمهور من خلال فيلم «العميل رقم 13» مع الفنان محمد صبحي، و قدمت دور «الأميرة شاهندة» في مسلسل «هوانم جاردن سيتي»، وهو واحد من أبرز مسلسلات التلفزيون المصري. 

وكان آخر أعمالها ، مسلسل «عيون القلب» للفنانة رانيا يوسف وماجد المصري، والذي تم عرضه سنة 2015.